7/4/2017 12.27pm - Membaraikan laptop Acer Aspire V5-471

Alhamdulillah.....

Akhirnya hidup juga laptop ni. Owner dia hantar hari tu tak boleh ON langsung. Cam tak masuk caj. Sambung terus charger dia pun tak hidup. 

Sebelum ni laptop model yang sama tapi yang tu masalah skrin rosak. Yang ni tak boleh ON langsung. Jadi kena bukak dan check mainboard dia. Tangok apa chip atau kabel yang rosak. Tapi kadang-kadang tu cam bukak dan tengok jer. Cam tak ada yang rosak, Kalau terbakar, boleh nampak tapi kalu rosak yang tak nampak tu susah skit. Nak kena test satu-satu chip dia. Nak check kabel mana yang ok, yang mana tak ok.

 Aku baka dan test kabel power dulu. Check samada ada karan atau tak. Sekali dok godek tu tetiba dia kipas CPU tu berpusing sekejap. Jadi saya belulkan sambungan kabel power tu dan cuba ONkan semula. 

Alhamdulillah.... dapat ON dah. Saya pun test sambung skrin dia. Okeh... Dapat ON cam biasa. Jadi saya OFF karan dan pasang semula komponen dia. Dan siap pasang skru, saya kasi ON laptop nak tengok dia camana. DIa running OK tapi skrin dia cam nampak kebiruan skit dan ada jalur pink halus di tengah-tengah skrin. Hemmm... Skrin ada masalah nih. Test sambung external screen. OK jer... Memang sah screen laptop yang ada masalah.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...